Vi, der kommer fra Vendsyssel, er egentlig ikke så meget for at tale om os selv. Eller tale for meget, for den sags skyld. Derfor fik vi nogen til at hjælpe os med det!

Rasmus fra VOSTOK kommunikation interviewede grupper af elever, lærere og ledelse – og skabte sammen med os vores helt egen fortælling. Den er vi glade for. Den lyder sådan her:

TOLNE EFTERSKOLE

VENNER · VÆRKSTEDER · HVERDAG MED VÆRDI

På en måde er det så enkelt: Det handler om livet. Det skal leves. Og det skal leves af dig.

Det skal leves af dig, om hvem de siger, at du ikke passer ind. Dig, der har svært ved at lære alt det, de siger er nødvendigt.

De siger, du skal videre. Lave planer. Komme i gang. Vi siger, du skal have ro. Plads til at være. Voksne der vil dig. Venner.

Hos os er plads til at lære lig plads til at være. Er du tryg, lærer du bedst. Med daglige mål, der giver mening, kommer du videre: Socialt, fagligt, følelsesmæssigt. Det har du altid vidst.

På vores skole skal det være nemt at have venner. For venner handler om at høre til og være med. Være tryg i nogens selskab. Have det sjovt. Alle fortjener at have venner. Alle har noget at bidrage med. Hos os er du med.

På vores skole rimer værksted på værested, som rimer på lære-sted. Vi er seriøse med det, vi gør, og med det vi lærer. Derfor er det ofte sjovt. I vores værksteder er der rum til alle – og til dig. Læring er ikke noget, du skal. Det er noget, der sker.

Værdi hver dag er også, når tingene fungerer: Rent tøj, sund mad i køleren. Styr på tingene. Så er du klar til venner og læring. Sådan er det på vores skole og på dens elevgange. I vores botrænings-huse øver vi tingene ekstra grundigt, så du lettere kan stå på egne ben. Så du kan fylde din hverdag med værdi.

Sammen er vi Tolne Efterskole. Det ville ikke være det samme uden dig.

Vi er glade for, at du er her.”